• Home
  •  
  • Gratis vaartips
  • Trainingen
  •  
  • handboek-varen-op-de-waddenzee
  •  
  • Over ScheepsWijs
  • Contact

ScheepsWijs Jaartraining 2025 - Jubileumeditie!

Varen op de Waddenzee?
Bespaar 10 jaar aanklooien

Let op!
De inschrijving voor deze training is gesloten.
Als je je aanmeldt, nemen we wel contact met je op en helpen we je met kiezen van de meest passende training.

Ons UNESCO Werelderfgoed Waddenzee is één van de meest uitdagende vaargebieden op aarde. Zoals Henk de Velde zei (hij zeilde 5 x de wereld rond): 'Als je op het Wad kunt varen, kun je overal varen!'.

Het is feest! Jubileumtraining 2025

Dit jaar vieren we 10 jaar Handboek Varen op de Waddenzee met een exclusieve Jubileumtraining: een unieke combinatie van de Training Waddenschipper en de ScheepsWijs Jaartraining – zonder extra kosten. Je volgt dus twee trainingen voor de prijs van één!

Grijp je kans om je Waddenplannen te realiseren, van wantij passeren, droogvallen, ankeren op getijdenwater tot alle manoeuvres op stromend water, je kunt het in één seizoen allemaal in de vingers krijgen.

 

Het Jubileumprogramma

In de Jubileumeditie ligt de nadruk op het varen op de Waddenzee: naar de Waddeneilanden en van eiland naar eiland met je eigen schip. Met je meest dierbaren genieten van zeehonden, droogvallen of voor anker terwijl de zon onder gaat, en alles zo relaxed dat het jaren later nog steeds de mooiste herinneringen zijn.

In het Jubileumprogramma leer je:

  1. Varen op de Waddenzee
    • In 5 minuten maak je een tochtplanning, ook als je er nooit eerder geweest bent. Deze vaardigheid heb je ook nodig als het weer onderweg ineens anders is dan de verwachting van je weer-app of het KNMI.
    • De snelste manier om de diepte van het vaarwater te berekenen, voor het verkennen van onbetonde geultjes en het passeren van wantijen. Handig rekenen met LAT én NAP.
    • Je bemanning snapt je plan, krijgt direct zin om te gaan en denkt vanzelf met je mee, ook als ze minder ervaren zijn.
    • Optimaal gebruik maken van de stroming zonder in de stroomatlas te bladeren.
    • De beste plek om te ankeren als de haven vol is en dan toch goed slapen. Zo beleef je het Wad op zijn mooist.

  2. Manoeuvreren op stromend water (als een professional)
    • Manoeuvreerlogica op stromend water, gebruik de stroming in je voordeel.
    • Onze specialiteit uit de ScheepsWijs Jaartraining: een slimme aanpak om controle over je schip te vergroten zodat je bemanning ook in de moeilijkste manoeuvre trots naar achteren kijkt en glimlacht omdat ze weten dat het goed komt.
    • Je schrikt niet als de havenmeester van Ameland je het mooiste plekje in de haven geeft, je legt je schip daar gewoon neer.

  3. Veiligheid en risico's inschatten
    • Als schipper je verantwoordelijkheid nemen voor het varen in het UNESCO Werelderfgoed Waddenzee met je eigen schip
    • Met de kennis en ervaring van professionals je eigen noodprocedures maken.
    • Je herkent risico's, weet wat je moet doen als de motor ermee ophoudt. De kans dat je de KNRM nodig hebt, wordt steeds kleiner.
    • Noodprocedures die je zelf ontwikkelt maken je weerbaar en helpen je voorkomen dat je in een noodsituatie nog verder in de sh*t raakt.

 

Marianne op het Duitse Wad onder Wangerooge

 

Jubileumtraining met Marianne van der Linden

Misschien ken je Marianne van der Linden als auteur van het Handboek Varen op de Waddenzee, al 10 jaar het standaardwerk voor zeilers op het Wad.

Marianne vaart als professioneel sleepbootschipper en heeft meer dan 30 jaar ervaring in het trainen van watersporters op motorschepen, lemsteraken, platbodems en klassieke zeiljachten.

Marianne is eigenaar van ScheepsWijs, zeilt regelmatig met een visserman-lemsteraak over het Nederlandse, Duitse en Deense Wad en langs de Deense en Zweedse kust.

De aanpak van ScheepsWijs draait om 'werken aan de stam' in plaats van aan de 'blaadjes', zodat je een supersterke basis krijgt en zelfs professionele vaardigheden gemakkelijk eigen maakt.

Je controle krijgt over je eigen schip, hoe eigenwijs je schip ook is.


    "Kalmte bewaren door te bouwen aan zelfvertrouwen. Dat is de aanpak van Marianne en daar is ze heel goed in. Ik heb nu een reden om gerust te zijn. In plaats van: "Blijf kalm! Blijf kalm!"
    Frits

 

 

Vertrouw jij jezelf als Waddenschipper? Of ...

  • Zit je te kloten in de sluis terwijl je er al jaren van droomt om met een ontspannen glimlach het Wad tegemoet te gaan?
  • Krijg je de zenuwen als je met je nieuwe schip in een onbekende Duitse Waddenhaven moet aanleggen?
  • Weet je niet zeker of je bemanning goed handelt als jou iets overkomt terwijl je net het zeegat van Schier passeert en de golven over het voordek spoelen?
  • Ben je bang dat de haven vol is als jij net voor de eerste keer naar Vlieland gaat?
  • Luistert je bemanning niet meer naar je als het harder gaat waaien en je ze nodig hebt?

Te veel watersporters vinden dit allemaal wel prima. Ze varen voor hun plezier en de KNRM komt ze wel redden als het niet goed gaat. Waarom zou je dan je schip echt helemaal onder controle moeten hebben? Het gaat toch goed zo?

Misschien denk je hier, net als ik, anders over. Vind je het ook niet kunnen dat de KNRM uit moet rukken voor navigatiefouten, motorpech of man-overboord voor die klojo die je net zag vertrekken en waarvan je al dacht: "Als dat maar goed gaat ...!''

De ScheepsWijs Jubileumtraining

Deze Jubileumtraining is voor ervaren schippers die met hun eigen schip varen en hun zelfvertrouwen op het Wad willen vergroten. Juist als het hard waait, als de stroming tegenzit of als het druk is en je bemanning je vol verwachting aankijkt ... 'hoe gaan we dit doen?'

De technieken die je leert in de ScheepsWijs Jaartraining ontdek je niet als autodidact of op een 'gewone' zeilschool. We hebben ze verzameld uit de beroepsvaart en in meer dan 22 jaar training geven op lemsteraken, platbodems, kieljachten en motorschepen.

De technieken zijn tegendraads en lijken soms eerst onlogisch. Maar juist dat helpt je verder. Ze zitten als een goed zeilpak om je heen. Ze werken altijd, waar je ook naar toe vaart. Je wordt er 'scheepswijs' van.

Hoe werkt het?

1-op-1 intake

We willen je eerst spreken! Daarom beginnen we met een persoonlijke intake. Eén-op-één met Marianne van der Linden maak je een plan om je vaardigheid te vergroten. Je weet binnen een half uur precies wat jou als schipper verder brengt dan die gemiddelde watersporter.

Waddenclinics

In deze Jubileumtraining heb je je waddenplannen al klaar voordat je vertrekt. We duiken in deze thema's:

  • Manoeuvres op stromend water: de sluis passeren van 'zoet naar zout'.
  • De 5-minuten-planning, snel je Waddentocht bedenken en nieuwe mogelijkheden herkennen als de omstandigheden veranderen.
  • Getijdenleer: de 7 ritmes van het getij om je waddenroute nog betrouwbaarder te maken.
  • Wantij passeren en slim rekenen met NAP en LAT.
  • Ankeren en droogvallen op je eigen zandbank en hoe je de mooiste plekken zelf vindt.
  • Marifonie en professionele gespreksvoering in noodsituaties. Helder en zelfverzekerd communiceren met de Brandaris en de Kustwacht, precies zoals zij het willen horen en zonder gestuntel.
De Waddenclinics zijn online, je kunt ze vanaf je schip volgen. De clinics worden opgenomen en je kunt ze nog 2 jaar terugkijken.
ScheepsWijs 'bieb'

Als deelnemer aan de ScheepsWijs Jaartraining krijg je toegang tot de ScheepsWijs 'bieb', een uitgebreide serie online modules.

In de modules staan Marianne's beproefde opdrachten om je schip helemaal in de vingers te krijgen. Denk aan:

  • Waddennavigatie: altijd weten waar je bent, ook als je navigatieprogramma je in de steek laat.
  • Waddenweer: meteorologie voor schippers en hoe je slecht weer vóór bent.
  • Motor & Techniek aan boord en hoe je de kans op motorpech tot het minimum beperkt.
  • Je schip winterklaar maken, zodat je in het voorjaar meteen zorgeloos kunt vertrekken.
Dagelijkse vragen

Voor vragen tussendoor is er een online groep, waarin je snel feedback krijgt van de trainers en mededeelnemers. Bijvoorbeeld voor een afvaarmanoeuvre waar je een vraag over hebt. Of een keuze in je Waddenplanning waar je zekerheid over wilt.

Implementatiedagen 'Manoeuvreerlogica'

Iedereen die deelneemt aan de Jubileumtraining mag meedoen aan de Implementatiedagen 'Manoeuvreerlogica'. Je oefent één specifieke, professionele manoeuvreertechniek met je eigen schip. Je krijgt direct feedback, zodat je zeker weet dat het met jouw schip ook werkt.

 

Komt dat wel goed, zonder trainer aan boord?

Misschien denk je dat er een instructeur met je mee moet om nieuwe dingen te leren. Dat zijn we nou eenmaal zo gewend. Maar voor watersporters met meer ervaring is dat juist helemaal niet zo goed. Sterker nog: je leert het veel beter als je het zelf moet doen. Er staat niemand tussen jou en het schip in.

Dit zeggen de deelnemers erover:

Het beste van twee werelden

"Je krijgt heldere instructie zonder dat je er last van hebt dat er iemand aan boord is. Ik heb afgelopen jaar het schip veel beter leren kennen. Ik denk doordat er niks tussen in zit. Tussen jou en je schip."
Frits (kajuitjacht, 9,5m)

 

Effectiever

"Ik denk dat het effectiever is dan een aantal lessen aan boord. Omdat je het zelf moet doen."
Rob en Agnes
(kieljacht 'HoutVaart!', 14 meter)

Al helemaal gewend

"Als ik les had genomen met een instructeur aan boord, had ik zelf de stap nog moeten zetten naar alleen varen. Nu was dat geen probleem, ik was er al helemaal aan gewend dat ik het zelf kan. Echt veel beter eigenlijk."
Fanni (Lemsteraak, 10 meter)

 


Altijd controle over je schip?

 ‘Moet ik dáár aanleggen??'

Heb je net een dag lekker gevaren, vraagt de havenmeester van Ameland of je nog even in dat kleine hoekje in de haven wilt aanleggen. Natuurlijk. Makkie. Maar het waait best pittig! En de haven is overvol. Zucht.

Stel dat je schade maakt. Een kras op andermans schip. Of dat je aan de kluiverboom van het charterschip blijft hangen. Voor het oog van iedereen die al in de haven ligt. De ravage die je dan aanricht ...

Dat maakt je onzeker. Dat voelt je bemanning. Je partner nog het meest, dus die krijgt ook de zenuwen. Dan staat er nog meer druk op en dat maakt je nog onzekerder. Je zou veel meer van het varen genieten als je zo'n onverwachte situatie gewoon aankunt.

Controle over je schip geeft rust

 


Droogvallen volgens mijn eigen planning

"Ik zal ophouden jullie te spammen maar wat is dit fantastisch mooi! Voor het eerst droogvallen. Precies volgens mijn eigen planning! Wat is het wad prachtig. Geweldig vaargebied met mooie uitdagingen."
Rogier (tjalk, 20 meter)

 

Lastige situaties beter oplossen

"Veel feiten staan in boekjes, maar door de training valt 't op zijn plaats. Mijn gereedschapskist is beter gevuld. Met meer vaardigheden voor de motormanoeuvres, dat geeft veel rust en meer zelfverzekerdheid. We kunnen lastige situaties samen beter oplossen, zonder dat dit veel stress geeft. Bijvoorbeeld laatst, het grootzeil dat met veel wind niet naar beneden wilde. Of de kop waait weg met veel wind, enz. Het samen varen wordt erg leuk."

Arjen Groen (Deining zeeschouw 'Marie' 10,5 meter)

Wie zijn de trainers?

Alle trainers zijn opgeleid in de ScheepsWijs-Methode. Ze zijn werkzaam in de beroepsvaart of varen als (internationaal wedstrijdzeiler). De trainers hebben elk hun eigen specialisme.

Denk aan:

  • Marianne, sleepbootschipper op o.a. de Waddenzee en auteur van het Handboek Varen op de Waddenzee
  • Bernt, keurt grote zeegaande jachten, oud-directeur van de Zeevaartschool van Enkhuizen
  • Ruth, veiligheidsexpert en vroeger kapitein op de Wylde Swan, het tall-ship dat met jongeren vaart voor 'School at Sea', waarmee zij de oceaan overstak.
  • Jan, schipper van de 'Eilandhopper' op de Waddenzee en meervoudig Strontrace- en Beurtveerschipper en winnaar.
  • Liliam, nautisch verkeersleider op de Brandaris op Terschelling.
  • Erik, internationaal wedstrijdzeiler en meervoudig Nederlands kampioen in de grote Lemsteraken-klasse.
  • Peter, motortechneut en trainer in het zeilen zonder motorgebruik (hoe grappig ...)
  • Jan, oud-sleepbootkapitein op zee en oud-kapitein op de Tiger en de Koegelwieck, de snelle veerboten tussen Terschelling en Vlieland.

 

"Ik kan het gewoon ..."

"Omdat ik al tig keer had geprobeerd aan te meren en dan toch telkens bijna een andere boot raakte of bij de verkeerde paal uitkwam, twijfelde ik of ik het ooit zou leren. En achteraf denk ik: ik deed altijd maar wat. Al op de tweede dag van de training heb ik zelf aangelegd. Dat lukte. Dat geeft je een enorm gevoel van 'ik kan het gewoon'."
Clara (Lemsteraak, 10 meter)

 

"Minder snel paniek"

"Ik merk dat ik beter kan improviseren. In het begin was het voor mij best wel spannend wanneer Hilda het touw misgooide. Nu gooit ze sneller raak, maar ook als het een keer misgaat, denk ik: ‘Geen probleem.’ Ik corrigeer met een beetje roer en gas en dan heeft ze hem alsnog. Ik voel minder snel paniek. Dat was vorige zomer wel anders."

Jeroen (Tjalk, 22m)

 

Wat kost de training?

In deze Jubileumeditie is de inhoud van de ScheepsWijs Jaartraining en de Training Waddenschipper samengevoegd, je kunt alle Wadden-clinics en manoeuvreertrainingen volgen zonder extra kosten. Zo heb je alles in-één: je gaat het Wad begrijpen én je schip tot op de centimeter beheersen.

Deelname aan de ScheepsWijs Jubileumtraining kost € 2495,- euro.
Extra deelnemers op hetzelfde schip kunnen meedoen voor € 995,-.

De bedragen zijn inclusief btw.

 

Aanmelden Jubileumtraining »
Let op!
De inschrijving voor de Jubileumtraining is gesloten!

Oriëntatiegesprek aanvragen»
Dit kan wel!
Dan helpen we je met kiezen van de meest passende training.

 

Reacties van deelnemers:

 

Twee wantijen

"We hebben twee wantijen gepasseerd en veel kunnen zeilen. Deze Waddentocht maar 15 minuten de motor gebruikt! We hebben het nu veel meer samen gedaan, dat was voor ons heel belangrijk."

Rolf en Ingrid (schokker, 10 meter)

 

Geen stress

"Twee weken geleden gingen onze kinderen mee, die waren heel lang niet mee geweest. Ze zaten echt te kijken van wat gebeurt hier?! Jij aan het roer, en je vaart zo de box in. En Bert met de lijnen. Geen stress en heel beheerst."
Bert en Ellen (Hallberg Rassy 352)

 

 

Droogvallen

"Droogvallen bij Paesensrede - Wierumerwad. Vakantie geslaagd!"

Anneke (Cornish Shrimper, 7 meter)

Vastlopen

"Op de foto liggen we droog bij Schier, bij de EB18A. In de training heb ik geleerd waar we ons zorgen over moeten maken en waar we ontspannen met het tij mee kunnen gaan. We wisten dat er niks aan de hand was, ook niet toen we vastliepen op het Vaarwater van de Zwarte Haan. Twee zeehonden hielden ons zorgvuldig in de gaten. Voorbij het ondiepste deel van het Kimstergat kan het grootzeil er weer bij en met wind en stroom mee naar Harlingen. Zaaalig ... !"

Anneke (Cornish Crabber 8,9 meter)

 

Engelsmanplaat

"Van Engelsmanplaat naar Ameland. Een heerlijke vaardag. Volgens planning verlopen en precies op tijd bij het wantij :-) . "

Marijke, New Classic 700 "Kriebels"

 

Van Spiekeroog naar Neuharlingersiel

"Vandaag zijn we van Spiekeroog naar Neuharlingersiel gevaren en daar liggen we aan een vaste kade. Nu voelen we ons ervaren Wadvaarders. Yes!!"

Rob en Agnes (kieljacht 'HoutVaart!', 14 meter)

 

Concreet

"Het contact met Marianne en haar trainers was veel intenser dan ik had verwacht. Het was ook een veel rijker programma dan ik me van te voren kon voorstellen. Het is super concreet."

Frits, zeiljacht 8 meter

 

 

Stappen maken

"Ik zag echt dat Agnes zelfvertrouwen kreeg. En er lol in kreeg. Zo van: 'Nou kijk, ons schip doet wat ik wil'. Dat is mooi. Als dat er eenmaal is kun je stappen maken. En dat is ook gebeurd."

Rob (kieljacht 'HoutVaart!', 14 meter)

 

"... heel interessant"

"We zijn allebei verrast hoeveel nieuws we tegenkomen. Je weet namelijk niet wat je niet weet. We dachten dat we al een heel eind waren, maar er is nog veel meer en dat is heel interessant."

Ellen (Hallberg Rassy, 10,5 meter)


Veelgestelde vragen

Marianne beantwoordt veelgestelde vragen vanuit haar ervaringen met de deelnemers. Lees dus nog even verder, misschien herken je er iets in van de situatie bij jou aan boord. Je krijgt ook een indruk hoe de Jaartraining is ontstaan en waarom we er zo enthousiast over zijn.

Hoe werkt deze training?

Een logische vraag, ik vertel er graag wat meer over. De Jaartraining is een heel andere manier van leren. Geen enkele andere zeilschool werkt zo. Bij ons ga je met je eigen schip het water op en krijg je steeds meer vertrouwen in je schip. Je krijgt inspiratie van mij en de trainers en je leert ook andere schippers kennen. Omdat je elke dag een kleine effectieve stap zet, word je steeds gemotiveerder om je schip door en door te leren kennen.

Werkt het wel voor mijn schip?

Ja, zeker. Of je nu een Lemsteraak, een kieljacht of een motorschip vaart, de technieken die je leert werken op elk schip. Ik leer je de inzichten waarmee ik als beroepsschipper op een onbekend schip stap. In de sleepvaart pas ik die principes ook toe. Binnen een paar minuten moeten we weten wat er nodig is om de haven uit te manoeuvreren. Voor ScheepsWijs heb ik die inzichten uitgewerkt tot praktische stappen, zodat je elk schip snel leert kennen.

Waarom varen jullie niet mee?

Voordat we de Jaartraining ontwikkelden, gaven we duizenden uren praktijktraining op honderden schepen, van Lemsteraken tot snelle motorboten. Erg leuk om te doen en iedereen was blij. Maar wat gebeurt er als de trainer van boord is? Dan moet je het alsnog alleen doen! Lukt die manoeuvre over een week nog steeds, in een andere haven, met hardere wind? Of op een nieuw schip, dat groter en zwaarder is dan je eerste?

Om schippers te helpen de nieuwe vaardigheden door en door eigen te maken, ontwikkelden we een methode waarbij je als schipper niet afhankelijk bent van een trainer aan boord. Op die manier kun je elke dag een slimme stap zetten. Je bouwt zo meer zelfvertrouwen op. Je weet direct dat je het zonder instructeur ook kunt.

Ik heb een jaar geleden een training over droogvallen gevolgd bij een Zeezeilschool maar ik durf het nog niet alleen. Hoe kom ik over de drempel?

Het nadeel van meevaren op een lesschip is dat de eindverantwoordelijkheid bij de instructeur ligt. De meeste zeilscholen werken zo. Vroeger deden wij dat ook. Je leert veel maar je doet het niet zelf. De instructeur neemt de echte beslissingen. In de Jaartraining werken we precies andersom. Vanaf het begin bouw je aan je eigen zelfstandigheid. We leren jou hoe je herkent wat bijvoorbeeld een goeie droogvalplek is. Zodat jij dat zelf zeker weet als je die beslissing moet nemen. Dat maakt je onafhankelijk van een trainer of instructeur.

Hoe weten jullie of ik het goed doe?

Door alle praktijklessen die we gegeven hebben, op honderden schepen weten we wat er speelt. Waar je tegenaan loopt. Als een techniek niet werkt op jouw schip, kijken we met je mee wat er aan de hand is. Een foto van de situatie is vaak al voldoende om helderheid te krijgen. Door de input van honderden deelnemers is onze werkwijze steeds beter geworden.

Wat als ik niet zo van leren in een groep ben?

Wil je liever individueel leren? Geen probleem, je hoeft nergens 'verplicht' aan mee te doen als je dat niet wilt. We nemen alle lessen op, dus je kunt ze in je eentje terugkijken. Zo vaak je wilt. Wil je juist sparren met andere ervaren schippers? Dat kan in de live sessies en de online groep. Jij kiest hoe je het aanpakt.

Wat als ik er even niet uitkom?

Onderdeel van de Jaartraining is een unieke online groep om je vragen te stellen als je ergens tegenaan loopt. De online groep is als een warm bad en één van de meest gewaardeerde onderdelen van de Jaartraining. Omdat iedereen aan het leren is, merk je al snel dat je hier elke vraag kunt stellen. Je krijgt vaak binnen een paar minuten al een reactie. Als je mede-cursisten meedenken leer je het soms sneller dan van de trainers. De trainers zijn er ook en die denken ook mee natuurlijk.

Wat moet ik al kunnen?

De Jaartraining is niet geschikt voor absolute beginners. Voorwaarde voor je deelname is dat je met 'normaal weer' zelf de haven in en uit kunt varen met je schip.

Is een paar dagen les met een instructeur op mijn eigen schip niet beter?

Ben je nog beginner of moet je nog veel praktische dingen over je schip ontdekken? Dan is het beter om een instructeur of een ervaren zeiler te zoeken die met je mee kan varen. Na een paar jaar ervaring merk je dat meer tips en kennis je niet verder helpen. Je leert dan in een les van een instructeur geen nieuwe dingen meer. Dat wordt duidelijk als je achteraf vindt dat de tips weinig toevoegden of als je het vaak niet eens bent met de instructeur. Je beseft dat je bijna net zoveel ervaring hebt als de instructeurs.

Dat is een belangrijk signaal. Je voortgang vertraagt en ondertussen wil je wel verder. Dat is het moment waarop je het meeste leert zonder iemand tussen jou en het schip.

Ik ben een ervaren schipper, leer ik dan nog iets?

Juist met ervaring ben je welkom in deze training! Dit is geen beginnerscursus. We behandelen geen basisvaardigheden zoals ‘een lijn vastmaken’ of ‘een navigatieprogramma instellen’. Je leert geavanceerde technieken die schippers in de beroepsvaart ook gebruiken. Denk aan manoeuvreren op de centimeter, slim omgaan met stroming, risicobeheersing en het nemen van beslissingen in noodsituaties. De vragen die je als schipper hebt en de verantwoordelijkheid die daarbij hoort, staan centraal. Als je daarin wilt groeien, kun je nieuwe stappen zetten.

Hoe vaak zijn de lessen?

Bijna elke week kun je meedoen aan een live les. De lessen zijn online, zodat we met weinig reistijd heel regelmatig contact kunnen hebben. Je vragen over de opdrachten of over concrete situaties die je tegenkomt bespreken we in deze lessen. Deze live lessen zijn samen met de andere deelnemers, zodat je die ook leert kennen.

Wat als ik een keer niet kan?

Dat is geen probleem. Alle live lessen worden opgenomen en kun je later terugkijken, op elk moment van de dag en zo vaak je wilt.

Hoeveel tijd kost de training en hoe vaak moet ik het water op?

Je bepaalt zelf hoeveel tijd je erin steekt. De online lessen kun je terugkijken, dus je mist niets als je een keer niet kunt. De opdrachten zijn kort en effectief: 20 minuten per vaardag is genoeg om vooruitgang te boeken. Je hoeft niet elk weekend het water op en je vaarplannen blijven zoals ze zijn. De kracht zit in kleine, gerichte stappen die meer effect hebben dan een praktijkles waarin je alles in één dag moet onthouden. Dat kost je minder tijd dan een ijsje kopen.

Wat is een goed moment in mijn vaar-carriere om mee te doen?

Wanneer je begint met varen, bouw je in een razend tempo je vaardigheid op. Je leercurve kent geen grenzen. Echter, als je meer ervaring krijgt, vertraagt het leren op een gegeven moment. Je blijft op een bepaald niveau hangen, terwijl je dat helemaal niet van plan was. Er is iets anders nodig dan een theorieles, een boek of een dag les op je eigen schip. Je bent niet meer alleen op zoek naar kennis maar naar het toepassen van de kennis. Als je hier verschijnselen van herkent, kan de Jaartraining je helpen weer versnelling aan te brengen.

Waarom is het een Jaartraining?

Om echt beter te leren varen is het handig als we tijd hebben voor alles wat je nodig hebt om verder te komen. Dan is er ook tijd om tegen drempels aan te lopen en die weg te werken, zodat je straks ook echt in alle rust met je schip naar nieuwe vaargebieden vaart.

Is de training ontwikkeld vanwege corona?

Nee, de Jaartraining bestond al voordat de epidemie losbarstte. Tijdens corona is het wel gewoner geworden om online te leren. We kunnen ons nu niet meer voorstellen dat er geen online lessen zouden zijn, en onze deelnemers willen niet meer zonder de online lessen. We zouden nooit zo veel uitwisseling kunnen hebben als we alleen 'live' en aan boord zouden trainen.

Wat voor schepen hebben de deelnemers?

Onze deelnemers varen met schepen tussen de 7 en 40 meter. Van catamarans, tot zeiljachten en motorschepen. Het vaargebied varieert van de rivieren tot de Waddenzee. Van de Noordzee tot wereldwijd. In verhouding vaart een groot deel van de deelnemers met een platbodemschip. Ongeveer één op de drie. Platbodemschepen zijn zwaarder dan kieljachten en vragen om de juiste manoeuvre en een goed team om ontspannen te varen.

Zal ik de training alleen volgen of met mijn partner?

De training is extra leerzaam als je samen meedoet. Dat is de wet van 'als iedereen leert, leert iedereen heel veel'. Je kiest je eigen doelen én je raakt steeds beter op elkaar ingespeeld.

Mijn partner kan beter varen dan ik, is het dan beter als ik alleen mee doe?

Dan is het slim om te leren varen als schipper op jullie schip. Je kunt er dan zelf met jullie schip op uit. Dat maakt je ook sterker als bemanningslid. Je partner kan zijn of haar eigen doel kiezen in de training. Hij of zij kan bijvoorbeeld leren hoe hij (of zij) jou het beste kan helpen en zijn of haar jarenlange ervaring en kennis kan delen zonder dat je ondergesneeuwd raakt door de tips. Veel ervaren schippers ontdekken dat goed varen iets anders is dan goed uitleggen. De vaardigheden zitten zo in hun systeem dat ze lastig over te brengen zijn. Dit leerproces is minstens zo belangrijk.

Leer ik ook hoe ik mijn partner kan helpen om ons schip beter te varen?

Ja! De essentie van de training is dat je leert hoe je met weinig moeite moeilijke vaardigheden kan leren. Als je dat begrijpt, heb je daar zelf profijt van én kun je anderen ook beter helpen. Elke schipper moet zijn bemanning opleiden. Dus dat hoort er helemaal bij.

Wat als ik twijfel of de training voor mij werkt?

Als je denkt dat het niet gaat werken, werkt het niet. Dat vertraagt de voortgang. Deelnemers die het water op gaan en de opdrachten doen, zijn vaak verbaasd hoe snel ze vooruitgaan. Als je ervoor gaat, zie je resultaat. Loop je toch ergens vast? Laat het weten. Je krijgt persoonlijke begeleiding via de online-groep en de live sessies. We laten je niet aanmodderen. We kijken met je mee en helpen je verder.

Word ik echt gelukkig als ik deze training volg?

Ja, dat zit er dik in! Onze trainers varen zowel beroepsmatig als recreatief en weten hoe je moeilijke dingen makkelijk leert. Je krijgt niet alleen vaardigheid, maar ook plezier en vertrouwen in je schip. Het geluk komt ook van de andere deelnemers. Je leert andere enthousiaste watersporters kennen die allemaal aan het leren zijn. Die uitwisseling maakt de ervaring extra waardevol.

Wat is het verschil tussen een bakker en een vloerkleed?

Oeiii ... de bakker moet vroeg op en het vloerkleed kan blijven liggen?

 

Even met je meedenken?

Heb je vragen of twijfels? Vind je het fijn om even te overleggen of deze training wel geschikt is voor jou?
Vraag hier een kort gesprekje aan.



 

 

 

HisWa Rai - Zeiltheater
ScheepsWijs verzorgt lezingen op de waterportbeurs HisWa Rai.

Varen Doe je Samen

Varen Doe je Samen
ScheepsWijs helpt bij het samenstellen van de uitgave 'Routes op de Waddenzee'.

Maandblad Spiegel-der-Zeilvaart

Maandblad 'Spiegel der Zeilvaart' publiceert sinds 2005 praktijktips van ScheepsWijs.

 

 

Maandblad Zeilen
Marianne van der Linden (oprichter ScheepsWijs) schrijft het Wadvaartkundig vraagstuk.

 

Stuur een e-mailbericht aan ScheepsWijs

| Print |

© 2005 / ScheepsWijs


 

Aanmelden »

 

Even persoonlijk contact?
Wij zijn niet eng!

 

Even afstemmen?

 

Lees de 'FAQ' (veel gestelde vragen)

 

 

 

 

cursus varen op de waddenzee

 

 

 

Stuur een e-mailbericht aan ScheepsWijs
Stuur ons een mailtje...